'להרגיש בבית'- בין מדינה לבית

להרגיש בבית
בין מדינה לבית

'כאן ביתי פה אני נולדתי
במישור אשר על שפת הים...
כאן נולדתי כאן נולדו לי ילדי
כאן בניתי את ביתי בשתי ידי..."

על פי מילות השיר של עוזי חיטמן בית משול למולדת, למקום בו נוצרים חיים למקום של בניה ועשיה למקום שהוא מרגיש בו לעולם שייך.

פה בארץ שלי, פעם הרגשתי שייכת פשוט כי לא הכרתי שום דבר אחר. השמש קסמה לי, הים קרא לי, התאהבתי וידעתי שכאן הבית. כשגדלתי, לכל מקום שאליו הגעתי, גם אם לכמה רגעים, דמיינתי תמיד איך הוא הופך לרגע להיות לי הבית.

באוסטרליה חשבתי לגור בחווה ענקית עם סוסים מסביב ומלא חיות, לשבת על שפת האגם, לצייר בזמני החופשי ולגדל להנאתי גפנים למכביר. בהולנד שקלתי להיות עירונית לרגע, לפדל מדי יום לעבודה בבגדים מחויטים, לדבר בנימוס ולחיות ל-אט ל-אט.  בתאילנד ישבתי ערב אחד על הר בצ'נג מיי וכשהשמש שקעה שמעתי מרחוק שירת ילדים ספונטנית והתגעגעתי לתום הילדותי הנדיר שקיים עדיין בעולמינו. בצפון אמריקה הרגשתי אורחת לרגע וכשבאתי הביתה נכבה בי היצר לנדוד.. רציתי חבר שיהיה לי שותף לבית הזה שחלמתי עליו תמיד, ומצאתי.

היום אני יודעת שהבית שלי הוא איננו עוד מקום. הוא קירות ספוגים בתחושת ביטחון, הוא מבצר והגנה, הוא מפלט מהרעשים שבחוץ, הוא סגור ופתוח בהתאם למצב רוח הוא מקום שמשתנה בהדרגה בהתאם לאורח חיינו, הוא הילדים שלנו שממלאים אותו בתום, ברעש, בצחוק ודמעות, בדאגה, בחוסר שעות שינה, בהסעות, בהוצאות, במחויבות, בציפייה וברצון משותף לעשייה.

זהו בית!

לא לשווא משול כל חלק בו לנפש האדם.  כבר בשלב הראשוני של הבנייה מהווים היסודות את הבסיס ליציבותו של המבנה ובהקבלה - לדייריו. כמו בבניין - יסודות מוצקים המתבססים על עקרונות של איזון וחלוקת העומס או הנטל בצורה שווה יהוו בסיס איתן ליציבות התא המשפחתי ויחזקו את הקשר בין בני הבית.

העמודים – הם השלד שמחזיק את הבניין. "וילפת שמשון את שני עמודי התווך אשר הבית נכון עליהם... ".  בסיפור זה שמשון הגיבור - הוא עמוד התווך = אדם הממלא תפקיד מרכזי וחשוב. במותו מתערערים היציבות והחוסן של הפלישתים שיצאו כנגדו ושקט שרר בעם עשרים שנה אחרי מותו - "...ויפל הבית.. ועל כל העם אשר בו."  

ומן העמודים לקורות הבית. קורת רוח, היא נחת ושביעות רצון  וקורת גג משולה לחסות, מקום מקלט, הגנה וביטחון. אור בבית הוא שמחה ובעל הבית הוא הבוס.

בקבלה, צמד המילים – שלום בית עוסקות בשמירה על הקשר הזוגי, על הרמוניה, כבוד הדדי ודרכים לחיזור ולחיזוק הקשר ובלועזית - המילה בית במובן הריגשי הינה Home ובית כנכס יהיה House.  

ארצי מולדתי, את עדיין הבית שלי, המקום שממנו אברח ואליו תמיד אחזור. מאחלת לך ליום הולדתך ה-70 שהבריאות תהייה מנת חלקך, שתזדקני בכבוד, שתהיי חופשיה לבטא את עצמך ללא מעצורים, שפרי בטנך ישגשג בשדותייך ולא יזנח לאנחות ברגבייך, שתסתפקי במועט ותהיי נאמנה לחזונך, שתזכי לאריכות ימים כשבקרבך יושבים בנייך ובנותייך מכל הסוגים והצבעים, שהצניעות תהא בבואתך, שהשלום ישרור בקרבך ושיר בליבך. שלא תאבדי את התקווה, שתרגישי תמיד בבית.