'להרגיש בבית' - ירוק זה לא רק צבע

'להרגיש בבית' - ירוק זה לא רק צבע

ירוק זה כבר מזמן לא רק צבע.

בניה ירוקה היא בניה ידידותית לסביבה ובריאה לדייר ולמשתמש, היא מעודדת חסכון בחשמל, במים, מעודדת מחזור פסולת, שימוש בתחבורה ציבורית ומעלה את תנאי המחיה של המתגוררים בבניין.

זוהי ההגדרה של בניה ירוקה – ירוק על גבי לבן.

אבל איך באמת מתכננים ירוק?

תכנון ירוק מתחיל מהשטח. אין כמו לעמוד על האדמה בדיוק במקום בו עתיד להיות הבית שלך ולהרגיש. להרגיש את הרוח, להקשיב לרחש העלים, להרים את הראש, להביט סביב ולדמיין.

בדיוק במקום הזה בו עתיד להיות הבית שלך, אתה כבר יודע – כאן תהיה הכניסה ושם המרפסת. רגע לפני שבחנת את כיוון השמש, האינטואיציה הובילה אותך לשם.

ורגע אחרי – אתה בודק, האם הבית יונח גבוה מעל הקרקע או אולי יונמך מעט. האם יהיו לו חלונות גדולים לדרום וגג שטוח או שגגותיו יהיו מרועפים וחזיתו תחופה כולה באבן טבעית?

בניה ירוקה הייתה כאן עוד הרבה לפני שקראו לה ירוקה. גגות רעפים בשיפוע נמוך נבנו כדי לכלוא את החום בין הרעפים לתקרת הבית ולהפחית את הולכת החום מהחוץ אל הפנים. חלונות קטנים לא אפשרו לשמש הקיצית לחדור אל הבית וכך הוא נשמר קריר ונעים.

  בימינו – הטכנולוגיה מאפשרת לבית להיות בטמפרטורה נוחה כל השנה, וירוק זה כבר לא מה שהיה פעם. פעם כשהיה קר יצאו ללקט ענפים בשדה. חום הקמין והארובה חיממו את קיר האבן הרחב, שמעבר לחזותו הרומנטית היה לו תפקיד חשוב בהולכת החום אל הבית. האבן אוגרת את החום ומשחררת אותו בהדרגה לחלל וכך, נשמרת טמפרטורה נוחה לאורך זמן.

פעם כשהיה ממש חם, הזמן כמעט עצר מלכת. האיכר ישב בצלו של העץ, הרטיב את פניו וחיכה למשב רוח צונן. היום יש מזגן ואין מה לעצור.

ובכל זאת יש בניה ירוקה.

יש קירות "חכמים" שמפחיתים בצורה משמעותית את הצורך במיזוג או חימום.

יש חלונות עם זיגוג כפול ומשולש, יש טיח אדמה – כאדמה, הוא סופח אליו את הלחות מן האוויר ופולט אותה חזרה בדיוק בזמן בהתאם לאקלים הסביבה.

יש לבנים מקש וטכנולוגיות בניה מברזל ממוחזר, יש שימוש בפסולת אורגנית לייצור חשמל, יש דרך!

בניה ירוקה היא הדרך הביתה, היא מחזירה אותנו לשורשים שלנו, להוויה הראשונית שלנו – לשבת בצלו של העץ או ליהנות מחומו – בחורף.

ירוק – זה כבר מזמן לא רק צבע.